Co to jest storytelling?

co to jest storytelling

Kontynuując nasz krótki słowniczek marketingowego żargonu, natrafiamy na tajemnicze słowo “storytelling”. Co to jest storytelling i jak robić to dobrze?

Co to jest storytelling?

Storytelling to rodzaj content marketingu, w którym za pomocą treści opowiadamy jakąś historię. Zapewne znasz, chociażby 2 lub 3 sklepy, które urzekły Cię nie tylko jakością produktów, ale również narracją, którą wokół siebie rozprzestrzeniają. Tym jest właśnie storytelling. Wpływa ona na doznania potencjalnych klientów tak bardzo, że są w stanie kupić dany produkt nawet jeżeli jest on droższy niż u konkurencji.

Jest to również budowanie relacji, które w późniejszym czasie mogą przyczynić się do powrotu klienta i zakupu kolejnych produktów lub dosprzedanie kolejnych usług.

Najpopularniejsze przykłady storytellingu

Na 100% znasz świąteczne kampania Coca-Coli. Mnóstwo reklam w telewizji oraz radiu, reklamy w Internecie, czy nawet objazdy św. Mikołaja po największych miastach w Polsce w specjalnej ciężarówce. Dzięki takim zabiegom Coca-Cola od wielu lat opowiada nam historię magii świąt. W ten sposób jesteśmy ich konsumentami nawet po zakończeniu kampanii świątecznej.

Innym przykładem storytellingu są często mówcy motywacyjni oraz ludzie biznesu. Oni również prowadzą ten rodzaj content marketingu. Zauważcie, że każdy z nich opowiada jakąś historię. Kiedy zaczynali, nie mieli pieniędzy na opłatę czynszu i rachunków. Potem było nagłe boom i teraz zbierają owoce swojej pracy. Oczywiście niezwykle spłyciłem teraz ich narrację, ale to właśnie przez ich historie ludzie są chętni wydawać u nich pieniądze na kursy i szkolenia.

Storytelling jest również prowdzony przez znaczną większość brandów, które na co dzień oglądamy w telewizji i Internecie. Pamiętasz świąteczny film Allegro, w którym dziadek uczył się języka angielskiego, aby na święta odwiedzić wnuka w Wielkiej Brytanii? To właśnie był element strategii Allegro, która miała pokazać, że pomagają spełniać marzenia (te małe i duże).

Jak wdrożyć storytelling u siebie?

Po prostu zacznij opowiadać o historii Twojej firmy. Przedstawiaj, kiedy powstała oraz jakie były jej początki. Takie zabiegi niesłychanie zwiększają świadomość marki wśród konsumentów. Aż żal serce ściska, kiedy przykładowa firma ma 30 lat doświadczenia na rynku, a na stronie króluje tylko i wyłącznie klasyczne “Mamy 30 lat doświadczenia”. I na tym koniec storytellingu…

Storytelling nie należy do rzeczy, które można wdrożyć “tu i teraz”. Na samym początku potrzebny jest konspekt tego, jak to ma wszystko wyglądać. Jeżeli teraz naszkicujemy sobie plan działań, będzie nam łatwiej realizować to w rzeczywistości. Oczywiście nie każda firma jest marką Coca-Cola i nie każda będzie potrzebowała szeregu specjalistów do tego zadania. Wystarczą drobne działania wykonywane systematycznie, aby po kilku latach często żmudnej pracy, dały zaskakujące efekty.

Jakie są Wasze ulubione storytellingu, które zawsze przychodzą Wam do głowy w momencie usłyszenia tego słowa?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

9 + one =